خدایا به من متانت عطا فرما تا آنچه را نمی توانم تغییر دهم، بپذیرم شهامت عطا فرما تا آنچه را می توانم، تغییر دهم و عقل عطا کن تا تفاوت میان آن دو را تشخیص دهم
تفسير آيه : (255) اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لاَ تَاءْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَهُ مَا فِى الْسَّمَوَتِ وَمَا فِى الاَْرْضِ مَنْ ذَا الَّذِى يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اءَيْدِيْهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَى ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَآءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ الْسَّمَوَتِ وَالاَْرْضَ وَلاَ يَؤُدُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ
ترجمه آيه :
اللّه ، كه جز او معبودى نيست ، زنده و برپادارنده است . نه خوابى سبك او را فرا گيرد و نه خوابى سنگين . آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است ، از آنِ اوست . كيست آنكه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند. گذشته و آينده آنان را مى داند. و به چيزى از علم او احاطه پيدا نمى كنند مگر به مقدارى كه او بخواهد. كرسى (علم و قدرت ) او آسمان ها و زمين را در برگرفته و نگهدارى آن دو بر او سنگين نيست و او والا و بزرگ است .
آيه :(256) لاَ إِكْرَاهَ فِى الْدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الْرُشْدُ مِنَ الْغَىِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالْطَّغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لاَانْفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيْعٌ عَلِيمٌ
ترجمه آيه :
در (پذيرش ) دين ، اكراهى نيست . همانا راه رشد از گمراهى روشن شده است ، پس هر كه به طاغوت كافر شود و به خداوند ايمان آورد، قطعا به دستگيره محكمى دست يافته ، كه گسستنى براى آن نيست . وخداوند شنواى دانا است .
آيه :(257) اللّهُ وَلِىُّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الْظُّلُمَتِ إِلَى الْنُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوَّاْ اءَوْلِيَاؤُهُمُ الْطَّغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ الْنُّورِ إِلَى الْظُّلُمَتِ اءُولََّئِكَ اءَصْحَا بُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خَا لِدُونَ
ترجمه آيه :
خداوند دوست و سرپرست مؤ منان است ، آنها را از تاريكى ها(ى گوناگون ) بيرون و به سوى نور مى برد. لكن سرپرستان كفّار، طاغوت ها هستند كه آنان را از نور به تاريكى ها سوق مى دهند، آنها اهل آتشند و همانان همواره در آن خواهند بود.
جهت مشا هده تفسیر آیات ادامه مطلب را کلیک کنید...
آن دل که طواف کرد گرد درعشق هم خسته شود در آخر از خنجر عشق
این نکته نوشته ایم بر دفتر عشق سر دوست ندارد آن که دارد سر عشق
این تاپیک رواختصاص دادیم به نشانه های ظهور امام مهدی (عج) واتفاقاتی که قبل از ظهور ایشان رخ میدهد.
در روایتی که از امام حسن عسگری نقل شدهاست، ۵ چیز علامت مومن است: #۵۱ رکعت نماز گزاردن (۱۷ رکعت فریضه و ۳۴ رکعت نافله در شبانهروز).
شیعیان این علامات را مخصوص خود میدانند. چه آنکه اهل سنت انگشتر در دست چپ و «بسمالله» را در نماز آهسته میخوانند و در سجده نیز پیشانی بر سجدهگاه خود میگذارند.
شیعیان همچنین در نحوه وضوگرفتن با اهل سنت تفاوت دارند. همچنین در بعضی از آداب نماز که بعضی از آنها از ارکان نماز محسوب میشوند. از آن جمله، شیعیان با دست باز نماز میگزارند. همچنین است در قیام بعد از رکوع و نحوه سلام دادن در آخر نماز.
از دیگر آثار ظاهری شیعیان شهادت به ولایت امام علی در اذان است.
مرحوم آيت الله شيرازي از علماي برجسته شيعه و حوزه علميه نجف بودند که در سال 1361 هجري قمري به قصد زيارت خانه خدا به مکه معظمه مشرف شدند و در ضمن اداي مناسک حج، گفتگوها و بحثهايي با اهل تسنن انجام داده که پس از مراجعت به نجف اشرف بنا به تقاضا و اصرار برخي از علماي شيعه، اين گفتگوها به صورت کتابي با عنوان «الاحتجاجات العشره دليلهاي دهگانه» جمع آوري شده که من بخش هايي کوتاه از اين کتاب ارزشمند را براي استفاده همه دوستان شيعه و سني اينجا مينويسم.
جهت مشاهده متن مناظره ادامه مطلب را کلیک کنید...
اذا تم العقل نقص الکلام .حكمت 71
ترجمه :هنگامی که عقل انسان کامل گردد ، گفتارش کوتاه می شود .
عجبت لمن انکر النشاه الاخری وهویری النشاء الاولی. حكمت 126
ترجمه: امیر المومنین حضرت علی علیه السلام میفرمایند در شگفتم ،از کسی که زندگی دنیا را می بیند ،و باز زندگی دنیای دیگر [آخرت] را قبول ندارد.
جهت مشاهده ي شرح حكمت ها ادامه مطلب را كليك كنيد...
دراین تاپیک حوادثی که پس از شهادت امام عصر(عج) رخ میدهد (رجعت در اعتقاد شیعه) رو گذاشته ایم.
فدك چیست؟
الف) موقعیت جغرافیایى فدك
ب) فدك و رسول خدا(ص)
ج) تفاوت فقهى حكم خیبر و فدك
د) ارزش اقتصادى فدك
اختلاف حضرت زهرا(س) با حكومت بر سر فدك چگونه بود؟
الف) ادعاهاى حضرت زهرا(س)
1. بخشش (نحله)
2. ارث
ب) ادعاهاى حكومت
1. صدقه بودن فدك
2. حدیث نفى ارث پیامبران
جهت مشاهده متن به ادامه مطلب بروید...
شخصى خدمت امام رضا علیه السلام بود.
از حضرت علیه السلام پرسيد:" اگر براى شما اتفاقى افتاد
چه كسى پس از شما امامت مىكند؟
حضرت علیه السلام اشاره كردند به فرزندشان ابوجعفر علیه السلام
كه در آن موقع سه ساله بود و فرمودند:
اين فرزندم. راوى گفت: در اين سنّ؟ حضرت علیه السلام فرمود:
آرى، در اين سنّ همچنان كه عيسى علیه السلام حجّت خدا بود در دو سالگى «كفايهالأثر، ص279»