حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ
ما شمع ولایت را هستیم چو پروانه                                در قافله عشقیم با رهبر فرزانه
لینک ثابت

السلام علیک یا فاطمة الزهراء
و معنای لغت زهراء از نور می آید و لغت فاطمه هم از کلمه ی فاطر می آید که صفت الهی است و به معنای خلقت و ابداء است،و در حدیث داریم که حضرت رب العالمین آسمانها و زمین را از نور فاطمه سلام الله علیها خلق کرد،و در قرآن فرمود:الله نور السموات و الارض:خداوند نور آسمانها و زمین است؛آری،خداوند ِ فاطر،از نور فاطمه،آسمانها و زمین را آفرید.
تبارک الله احسن الخالقین

لینک ثابت

حكمت 314نهج البلاغه روش برخورد با متجاوز (اخلاقى، سياسى)

وَ قَالَ [عليه السلام] رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ .

و درود خدا بر او ، فرمود: سنگ را از همان جايى كه دشمن پرت كرده ، باز گردانيد ، كه شر را جز شر پاسخى نيست.

لینک ثابت

حكمت 214نرمخويى و كاميابى(اخلاقى، علمى)

وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ لَانَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ .

و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه درخت شخصيت او نرم و بى عيب باشد، شاخ و برگش فراوان است.

متن عربی و فارسی حکمت به نقل از: www.aviny.com

شرح مختصر :در حکمت آمده است که اگر چوب درختی نرم تر باشد،شاخه هایش بیشتر است،همین طور اگر انسانی نرم خو تر و خوش اخلاق تر باشد، ثمره های او هم بیشتر است و مردم از او بیشتر بهره می گیرند و دور او جمع می شوند و دوستانش زیاد می شود،حال که دوستان این شخص ِ متواضع و خوش اخلاق زیاد شد،بر آنان تاثیر می گذارد و دوستانش هم مثل او نرم خو و فروتن و خوش اخلاق و نیکو کار می شوند و آنها هم به دیگران خیر می رسانند.این طور می شود که یک انسان خوش اخلاق و خوش رفتار باعث دوستی ها و نیکی های زیادی می شود،مثل درختی با چوب نرم که شاخه ها و ثمره ی زیادی دارد.

در سوره‏ي آل‏عمران آيه‏ي 159 مي‏خوانيم: «فبما رحمة من اللَّه لنت لهم و لو کنت فظاً غليظ القلب لانفضوا من حولک»: «ای پیامبر، به برکت رحمت الهی بر مردم نرم و مهربان شدی و اگر در شتخو و سنگدل بودی از اطرافت پراکنده می شدند.».

لینک ثابت
سوال:چرا وقتى که هنگام نماز تیر از پاى حضرت على (علیه‌السّلام) مى‌کشیدند متوجه نشدند ولى ‏وقتى که فقیر هنگام نماز درخواست کمک کرد انگشتر مبارکشان را به فقیر بخشیدند؟

جواب:اولیاى خدا داراى مقامات مختلفى و حالات گوناگونى هستند. در حال فناء از همه چیز حتّى ‏بدن خود غافلند و در حال بقاء بعدالفناء تمام آثار کثرت را ادراک مى‌کنند امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) هنگام تیر ‏بیرون کشیدن در حال اوّل و هنگام اعطاء انگشتر در حال دوم بوده‌اند.‏

آیت الله جوادی آملی

به نقل از:http://www.esraco.net/main.asp

انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوةو هم راکعون

آیه ی۵۵ سوره ی مائده

لینک ثابت

السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س)

 
هر چه گفتیم و شنیدیم نمی از دریاست  /  ما چه گوییم به مدح تو که مداح خداست

 
سالها می گذرد از شب دفن تو ولی  /  شیعه می سوزد از این درد که قبر تو کجاست

بیت الاحزان تو را دشمن اگر کرد خراب  / 
خانه حزن تو از روز ازل در دل ماست

شهادت حضرت زهرا(س) , دخت پیمبر(ص), همسر علی(ع),

را به تمام عاشقان ولایت وامامت تسلیت عرض می نماییم

لینک ثابت

حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام ) فرموده است:


در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!


1- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و
نعم الوکیل» (آل عمران ایه 171) پناه نمی برد.
در صورتی که خداوند به دنبال
ذکر یاد شده فرموده است: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف
شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب
خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی
به آنان نرسید.

2- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت
سبحانک انی کنت من الظالمین» (سوره انبیاء آیه 87) پناه نمی برد. زیرا
خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر
یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می بخشیم.»
(سوره انبیاء آیه 88)


3- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض
امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره غافر آیه 44) ... پناه نمی
برد.
زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر
یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه 45)


4- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر
«ماشاءالله لا قوه الا بالله» پناه نمی برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد
شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از
نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می
دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»
لینک ثابت

خطبه 100: 

«  و خلَّف فينا رايةَ الحقِّ ، مَن تَقدَّمها مَرق ، و مَن تَخلَّف عَنها زَهق ، و مَن لَزِمها لَحَق ، دليلُها مَكيثُ الكَـلام ، بَطـِىءُ القِيام ، سَريعٌ إذا قَام ، فإذا أنتُم أَلَنتم لَه رِقابَكم ، و أَشَرتم إليه بِـأَصابِعِكم جاءَهُ المَوتُ فذَهَب بِه فَلَبِثتُم بَعدَه ماشاءَ اللهُ ، حتَّى يُطلِعَ اللهُ لَكم مَن يَجمَعُكم ، و يَضُـمُّ نَشرَكم ، فلاتَطمَعوا فِى غَيرِ مُقبِل ، و لاتَيأَسُوا مِن مُدْبِر ، فإنَّ المُدْبرَ عَسى أن تَزِلَّ بِهِ إِحدَى قائِمَتَـيْهِ ، و تَثبُتَ الأُخرَى ، فَتَرجِعَا حتَّى تَثْبُـتا جَمِيعاً »

او ( پيامبر ) پرچم حق را برافراشت و در ميان ما به يادگار گذارد; آن كس كه از زير سايه اين پرچم پاى پيش نهد از شريعت اسلام خارج گردد; و آن كس كه از پيرويش سر باز زند به هلاكت رسد; و سرانجام كسيكه زير سايه اين پرچم به پيش رود راه سعادت پيموده و به آن دست يابد.

جهت مشاهده توضیحات پیرامون هر خطبه ادامه مطلب را کلیک کنید...

تفسير آيه : (255) اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لاَ تَاءْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَهُ مَا فِى الْسَّمَوَتِ وَمَا فِى الاَْرْضِ مَنْ ذَا الَّذِى يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اءَيْدِيْهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَى ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَآءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ الْسَّمَوَتِ وَالاَْرْضَ وَلاَ يَؤُدُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ
ترجمه آيه : 

اللّه ، كه جز او معبودى نيست ، زنده و برپادارنده است . نه خوابى سبك او را فرا گيرد و نه خوابى سنگين . آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است ، از آنِ اوست . كيست آنكه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند. گذشته و آينده آنان را مى داند. و به چيزى از علم او احاطه پيدا نمى كنند مگر به مقدارى كه او بخواهد. كرسى (علم و قدرت ) او آسمان ها و زمين را در برگرفته و نگهدارى آن دو بر او سنگين نيست و او والا و بزرگ است .

 آيه :(256) لاَ إِكْرَاهَ فِى الْدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الْرُشْدُ مِنَ الْغَىِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالْطَّغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لاَانْفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيْعٌ عَلِيمٌ
ترجمه آيه : 
در (پذيرش ) دين ، اكراهى نيست . همانا راه رشد از گمراهى روشن شده است ، پس هر كه به طاغوت كافر شود و به خداوند ايمان آورد، قطعا به دستگيره محكمى دست يافته ، كه گسستنى براى آن نيست . وخداوند شنواى دانا است .
 آيه :(257) اللّهُ وَلِىُّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الْظُّلُمَتِ إِلَى الْنُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوَّاْ اءَوْلِيَاؤُهُمُ الْطَّغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ الْنُّورِ إِلَى الْظُّلُمَتِ اءُولََّئِكَ اءَصْحَا بُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خَا لِدُونَ
ترجمه آيه : 
خداوند دوست و سرپرست مؤ منان است ، آنها را از تاريكى ها(ى گوناگون ) بيرون و به سوى نور مى برد. لكن سرپرستان كفّار، طاغوت ها هستند كه آنان را از نور به تاريكى ها سوق مى دهند، آنها اهل آتشند و همانان همواره در آن خواهند بود.
جهت مشا هده تفسیر آیات ادامه مطلب را کلیک کنید...

خدایا به من متانت عطا فرما تا آنچه را نمی توانم تغییر دهم، بپذیرم شهامت عطا فرما تا آنچه را می توانم، تغییر دهم و عقل عطا کن تا تفاوت میان آن دو را تشخیص دهم

لینک ثابت

آن دل که طواف کرد گرد درعشق               هم خسته شود در آخر از خنجر عشق


این نکته نوشته ایم بر دفتر عشق                سر دوست ندارد آن که دارد سر عشق

لینک ثابت

تمامی حقوق مادی و معنوی " یا صاحب الزمان ادرکنی " برای " محمدباقر معصومی , اسماعیل زبردست " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم
حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ